Minggu, 16 Oktober 2011

Siapa Lelaki tercebur neraka karena wanita?


Ditulis kembali oleh ; MujiONO

1. Ayah

Ya seorang ayah. Apabila tidak memperdulikan anak-anak perempuannya . Ayah yang tidak memberikan dan memenuhi keperluan agama bagi anaknya, seperti mengajar sholat, mengaji sehingga si anak tahu mana yang benar dan salah. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat, bergaul secara bebas, berperilaku tidak selayaknya perempuan muslimah dan lain sebagainya.

Seorang ayah ternyata tidak cukup hanya memberi kemewahan dunia saja tapi juga kebutuhan dan keperluan agama agar tidak ditarik oleh anak-anaknya ke neraka.

2. Suaminya

Suami, apabila tidak memperdulikan sikap dan perilaku isterinya. Cara berpakaian, pergaulannya, cara berhiasnya dan lain-lain.

Ya... apabila suami mendiamkan diri atas perbuatan istrinya yang tidak sesuai syar’i. Walaupun dia seorang alim yang ibadahnya rajin maka suami semcam ini juga berpotensi akan ditarik oleh isterinya ke neraka.

3. Kakak

Hati hati berpredikat sebagai kakak. Adik perempuan kita apabila ayah sudah tiada, mendidik dan menjaga martabat adik perempuan otomatis menjadi tanggung jawab kakak-kakaknya. Apabila “kakak” hanya mementingkan diri dan keluarganya saja. Sedangkan adik perempuannya tanpa perhatian dan akhirnya jauh dari ajaran ISLAM. Maka “kakak” ini berpotensi pula di tarik adik perempuannya di akherat kelak.

4. Anak Lelaki

Kita semua pasti disebut anak.Apabila ada kemampuan, kesempatan, cara yang tepat, kekuatan serta kemauan seorang anak untuk mengingatkan seorang ibundanya perihal kelakuan yang haram dari Islam, dan ini tidak dilakukan . Maka tunggulah tarikan ibunda kita kelak di akherat.

Betapa kuatnya tarikan perempuan disekitar kita untuk menuju ke neraka. Namun kalau dicermati lebih dalam bukan hanya perempuan saja. Semuanya saja. Baik pemikiran, orientasi tujuan hidup, keyakinan, budaya, gaya hidup dan pokoknya semua ; apabila tidak sejalan dengan syar’i akan berpotensi mengajak kita ke neraka.

Semoga kita semua tergolong dari ahli syurga yang memasukinya tanpa hisab.aamiin ( mono )

Tidak ada komentar:

Posting Komentar